zaterdag 17 augustus 2013

Heerlijk vakantie!

Heerlijk genieten van de rust, het mooie weer en leuke dingen rondom het huis, dat is wat we de afgelopen 2 weken gedaan hebben.

De kist is inmiddels geverfd en het tafeltje en stoeltje voor Julia is ook af. Ik heb de salontafel geverfd en de nieuwe verf voor de eettafel is ook binnen, dus dat kan volgende week.

 
 
Ook heb ik nog een lekker taartje gebakken: aardbeientaart met witte chocolade/roomkaastopping. Mmmmm...
 
 
Verder hebben we een dagje met (schoon)familie gevaren in de Biesbosch, lekker gebbqt en lekker met z'n drietjes in verschillende 'tentjes' geluncht. Heerlijk vakantie vieren dus. Maar dat is nu over voor Frank, ik heb nog 2 weekjes...

De komende 2 weken heb ik nog genoeg te doen hoor. Naast alle normale dingen, wil ik wat receptjes uitproberen. Deze keer niet alleen koek en taart, maar gezonde dingen. Ik gebruik nu nog af en toe een pakje kant-en-klare mix voor bolognese saus in de macaroni, maar sinds ik op de e-nummers let, is dat eigenlijk niet toegestaan. Dus ga ik het voortaan volledig zelf maken.

Ben jij er ook mee bezig? Kijk dan eens op de blog van Smakelijck. Williene, de schrijfster van het blog (en tegenwoordig ook kookboek) heeft heel veel recepten staan en allemaal zonder de (rode) e-nummers. Ook gebruikt ze de laatste tijd geen gewoon meel, maar speltmeel (zit veel meer voeding in) en palmsuiker. Erg interessant vind ik... Ik wil de (rode) e-nummers gaan vermijden en die speciale suiker en meel uitproberen, maar niet volledig van de gewone suiker en bloem af hoor. Dan kan ik wel stoppen met taarten bakken haha.

Het eerste recept dat ik heb uitgeprobeerd is van spritsen.



Ik plaats het hier voor jullie:

Spritskoeken:

Ingredienten:
160 gram zachte roomboter, 1 el vanillesuiker, 100 gram witte basterdsuiker, half ei, 200 gram bloem, snufje zout.

Mix de boter, de vanillesuiker en de suiker tot een romig geheel (ongeveer 5 minuten). Mix het halve ei door het boter mengsel tot het goed is opgenomen. Voeg de bloem en het snufje zout toe en mix tot je een romig beslag hebt. Doe het mengsel in een spuitzak met kartelmondje en spuit mooie spritsen op een vel bakpapier (dit gaat best lastig, het is stijf 'beslag'). Schuif in een voorverwarmde oven op 150 graden. Het duurt ongeveer 20 a 25 minuten tot ze goudbruin en gaar zijn.

Ik had prachtige spritsen gespoten, maar in de oven zakten ze helaas enorm uit. De smaak is super hoor en daar gaat het om! Ik heb de koeken zelf ook nog even in gesmolten chocola gedoopt, heerlijk.

Succes ermee!

1 opmerking:

  1. Wat een makkelijk recept. Misschien een goede gelegenheid om mijn koekjespers weer tevoorschijn te halen. Die is speciaal bedoeld voor sprits, een soort waterpistool, maar dan om koekjes te maken.
    Het enige wat ik niet begrijp is dat halve ei. Kan ik dan niet handiger het recept verdubbelen???

    BeantwoordenVerwijderen