donderdag 28 februari 2013

Idee 4: banaan-karameltaart

Zo, daar zijn we weer! Al wat later op de avond, maar dat geeft niet... Ik was nog even druk bezig met het bedrukken van een t-shirt en 2 rompertjes. Het ziet er weer leuk uit, vind ik zelf.

Het recept van vandaag is een uitgebreide, niet echt geschikt voor kinderen maar meer voor ouderen. Er moeten namelijk veel verschillende handelingen gedaan worden en ook moet er caramel gemaakt worden. Bij mij mislukte dat de eerste 2 keer (niet vandaag hoor, maar heeeeel lang geleden, toen ik het voor het eerst maakte). Ook wordt de suiker heel erg heet en dus gevaarlijk voor kinderen.

Ik wilde nog even zeggen dat het ijs van gisteren is heel goed gelukt is! Het smaakt goed en ziet er prachtig uit. Verder las ik op internet dat het pakje Tover-ijs van Van Gilse alleen bij de Jumbo te koop is! Ik dacht, laat ik dat nog even vermelden, het is zo vervelend als je verschrikkelijk loopt te zoeken in de AH ofzo...

Vandaag maakte ik een banaan-karameltaart. Het recept was oorspronkelijk bedoelt voor een taartvorm (met geribbelde rand) van 22 cm doorsnede. Ik gebruikte 8 kleine bakvormpjes, die had ik een keer van een vriendin gekregen, maar nog nooit gebruikt. Ik denk wel dat 1 taartvorm makkelijker is en sneller gaat. Heb je geen taartvorm met geribbelde rand? Ze hebben ze bij Dille en Kamille, mijn favoriete winkel. Zoveel leuke (bak) hebbedingetjes voor hele leuke prijsjes!


Ze hebben ook een webwinkel, kijk maar eens hier. En als je hier klikt, kom je direct bij de bakvormpjes die ik bedoel. Ze hebben geen 22 cm doorsnede, maar met een 20 cm of een 24 cm moet het ook lukken. Erg handig is dat de bodem bestaat uit een losse 'plaat', je kunt de taart(jes) er zo makkelijk uitkrijgen!


Recept banaan-karameltaart

Nodig:
250 gram Digestive original koekjes (rol 400 gr, Verkade)
100 gram boter
100/150 gram chocolade extra puur, in stukjes (originele recept zegt 100 gram, maar dat was bij mij wat weinig)
3 blaadjes gelatine
100 gram kristalsuiker
1 beker slagroom (250 ml)
3 flinke bananen
1 beker creme fraîche (200 ml)


Keukenmachine/staafmixer?
Grote pan
Kleinere pan/kom
Kom
Taartvorm(pjes) met geribbelde rand
Steelpan
Lepel

Hoe maak je het:
Verkruimel de koekjes in de keukenmachine (misschien lukt het met een staafmixer ook?).


Smelt de boter in een steelpan en meng door de koekkruimels.


 Schep de kruimels in de taartvorm(pjes) en druk aan met de bolle kant van een lepel.


Doe de chocola in een kleine pan of kom en hang deze in een grotere pan met kokend water. Laat de chocola smelten. Verdeel de chocola gelijkmatig over de koekkruimelbodem. Zet de vorm(pjes) 30 minuten in de koelkast.


Week de gelatine 5 minuten in een kom koud water. Doe de suiker in een steelpan en laat op laag vuur karamelliseren tot goudbruin (heb geduld, het duurt even. Als je het te hard op zet, verbrand de suiker en kun je opnieuw beginnen!).

 
Klop ondertussen de slagroom stijf en spatel de creme fraîche erdoor.


Zet het vuur uit, zodra de karamel de juiste kleur heeft. Roer 4 eetlepels van het slagroommengsel voorzichtig door de karamel. (Lost de karamel niet helemaal op? Doe dan het vuur nog even aan.) Knijp de gelatine uit en voeg toe aan de Karamel. Meng 3/4 van de karamel voorzichtig door de rest van het slagroommengsel.


Pel de bananen, snijd ze in plakjes van 1 cm en verdeel over de taartbodem(pjes).


Schep de karamelslagroom erop en verdeel gelijkmatig met een spatel. Schenk de rest van de karamel over het slagroommengsel. Laat minimaal 3 uur opstijven in de koelkast.


Succes!

1 opmerking:

  1. mmm lekker weer! kun je (als je niet van caramel houdt) natuurlijk ook met chocolade doen!? haha ik vanochtend bij de Appie voor de wekelijkste boodschappen en driftig op zoek naar het wonderbaarlijke pakje voor ijs te maken, mispoes. Gelukkig ook de Jumbo in de buurt dus dat wordt morgen. verheug me er al op het te maken, en als hoofdgerecht een nieuw recept met kip-pesto/ recola en spaghetti. Bon appetit. Lieve groetjes kathy

    BeantwoordenVerwijderen