zaterdag 1 december 2012

(Jubileum) bruidstaart van 5 hoog!

Al  een paar maanden geleden was er gevraagd of ik de taart wilde maken voor het feestje van mijn opa en oma. Zij waren een aantal dagen terug 55 jaar getrouwd. Ik moest wel even nadenken over deze vraag, want een bruidstaart voor 55 personen, is niet niks! En het lastige is natuurlijk, dat je niet heel veel van tevoren kunt doen. Maar goed, ik heb natuurlijk wel ja gezegd. Zo'n leuke opdracht laat ik niet schieten.....;-)

Afgelopen week stond volledig in het teken van taart! Wanneer ga ik bakken, wat gaat er voor vulling in, heb ik genoeg marsepein (want ik had ook nog een workshop van 5 personen), past het allemaal in de koelkast, wanneer decoreer ik de taart enzovoorts! Ik had een paar weken geleden al wel bedacht hoe de taart er uit moest zien:


Ik wilde de taart eerst stapelen en stutten met dowels (stokjes), maar ik had een paar weken geleden al besloten dat niet te doen, maar een taartstandaard te gebruiken en daar heb ik geen spijt van gehad. De taarten waren gevuld met aardbeienbavarois, aardbeienjam en melkchocolade of met frambozenbavarois, frambozenjam en witte chocolade, heerlijk!

De taarten hadden de maten 10 cm, 15 cm, 20 cm, 25 cm en 30 cm. Alle maten had ik al eens eerder gemaakt, behalve de 30 cm. Wat is dat enorm zeg! Ik moest daarvoor ruim 800 gram marsepein kneden en uitrollen...

 
De taarten heb ik gedecoreerd met kanten randen en parelranden in caramelkleur. Die mal (en nog 3 andere, bijpassende) had ik al een tijdje liggen. Ik heb ze uit Amerika laten komen, hier heb ik ze nog niet gezien...). Verder zaten er een twintigtal roze rozen van marsepein op, goudkleurig geduste bloemetjes, 3 roze en 1 goudkleurig fotolijstje met de trouwfoto van mijn opa en oma en een aantal witte camees. De koelkast zat echt flink vol, met 5 taarten erin:





 
We hebben de taarten in taartdozen meegenomen naar het feest en daar de taart in elkaar gezet.
 

 
Het was geweldig om te doen! Maar je bent wel even zoet zeg! Ik heb het uitgerekend en kwam op ongeveer 12 uur!

Niet elke week doen dus...;-)


2 opmerkingen:

  1. Wow, veel werk maar niet voor niets. Hij is super mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een werk maar wowwwwww wat prachtig!! Die lijstjes met de foto's erin, dat heb je echt heel persoonlijk gemaakt. Respect hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen