donderdag 20 december 2012

Appelcrumble + recept

Vanmorgen had ik zin om iets lekkers voor mezelf te maken. Eigenlijk wist ik gelijk al wat: appelcrumble! Ik heb het een tijdje geleden voor het eerst geproefd bij mijn moeder. Het is echt heerlijk: warme appel met kaneel en daar een laagje crumble overheen. Mijn moeder maakt het altijd in cocottes (van die kleine aardewerken pannetjes). Deze pannetjes heb ik sinds vorige week ook in huis en ze zijn schattig! Kijk maar eens hier, daar komen ze vandaan.

Het recept is zo enorm simpel en snel gedaan en toch heb je echt iets bijzonders. Ideaal voor als je onverwachts bezoek krijgt. Want de meeste mensen hebben toch wel appels, bloem, boter en suiker in huis.

Het recept (voor 4 cocottes)

100 g bloem
75 g boter
50 g suiker
2 appels
kaneel

Cocottes/ovenschaaltjes

Verwarm de oven voor op 175ยบ C.

Meng de boter, bloem en suiker met de mixer met gardes tot een kruimelig
deeg (ik deed het met de hand, dat gaat net zo goed bij een kleine hoeveelheid).


Schil de appels en rasp ze of snijdt ze in stukjes.


Verdeel dit over de cocottes en bestrooi rijkelijk met kaneel.


Verdeel vervolgens het kruimeldeeg erover.


Zet de pannetjes in de oven en bak de crumbles ongeveer 20 minuten.


Serveer eventueel met een toef slagroom.


Of gebruik het als nagerecht in combinatie met een bolletje ijs of vanillevla.
 
Eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. Deze heb ik ook gemaakt, en echt het is heerlijk! En zo snel klaar, wat een goed recept, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen