maandag 12 maart 2012

Caramelfudge

Ik kwam er achter dat ik het recept en de foto's van de caramelfudge nog niet had geplaatst en dat kan natuurlijk niet, want beloofd is beloofd! Dus dat gaan we dan nog maar even doen.

Af en toe snuffel ik op internet of in een van mijn vele bakboeken naar een nieuw receptje om uit te proberen. Deze keer was dat van caramelfudge. Dat is een zoet, zacht toffeeachtig blokje met de smaak van caramel.

Het recept had ik snel gevonden en na het kopen van de ingrediƫnten kon ik aan de slag. Maar dat ging niet vanzelf zeg! Het eerste wat ik moest doen, was het smelten van suiker voor de caramelsmaak. Goeie, dat is nog lastig! Tot twee keer toe mislukte het. De eerste keer kon ik haast de hele steelpan wel in de prullenbak kiepen, want ik had het vuur lekker hoog gezet, zodat de suiker snel zou smelten en ik verder zou kunnen. Wat een vieze, aangebrande bende werd het en het was niet uit de pan te krijgen, zo hard!

Dan maar een tweede poging ( in mijn tweede steelpan), maar ook dat ging niet goed. Ik had het vuur wel lager gezet, maar vergat te roeren... Gelukkig was het iets minder dramatisch en kon ik de troep nog uit de pan krijgen met warm water, maar het was weer mislukt!

De derde poging (ik dacht: we proberen het nog 1 keer!) lukte wel gelukkig! De rest van het recept was niet moeilijk, dus het is uiteindelijk goed gekomen.

Het recept:

Ingrediƫnten

  • 350 gram Witte suiker
  • 50 ml Zoete gecondenseerde melk
  • 75 gram Roomboter
  • 175 ml Slagroom

Werkwijze

De suiker verdelen in twee porties: 1 portie van 125 gram en 1 portie van 225 gram. 125 gram suiker al roerende rustig verhitten tot smelt en even doorverwarmen tot het een lichtbruine kleur krijgt. Suiker blussen met de slagroom en de melk en daarna boter, suiker en zout toevoegen. Massa roeren en op licht vuur doorkoken tot ca. 120 graden celcius zodat het dik en vloeibaar wordt. Massa af laten koelen tot 50-60 graden celsius, en regelmatig roeren. Dit om de typisch luchtige structuur van fudge te maken. Massa uitgieten op plaat met bakpapier, ook bakpapier aan bovenkant (tegen uitdrogen) en plak met andere plaat uitdrukken tot gewenste dikte van de laag (1 cm) en laten afkoelen. Je kunt de plaat ook in de koelkast zetten, dan gaat het uithardingsproces sneller. Als het hard is in kleine blokjes snijden. Eet smakelijk!




Het is erg lekker, maar ook heeeel erg zoet en machtig. Ook had ik verwacht dat het echt stevige fudge zou worden (zoals die in de winkel, van Lonka bijvoorbeeld), maar het bleef wat zacht.

De blokjes op de foto zijn ongeveer 2,5 bij 2,5 cm. Maar dat is veel te groot! Je bent na 1 blokje gelijk gevuld en misselijk! Ik heb de blokjes later door de helft gesneden. Daardoor had ik wel erg veel. Na een paar dagen heb ik de overgebleven blokjes veranderd in bonbons! Hoe? Door van de blokjes balletjes te rollen en die vervolgens in gesmolten pure chocola te dopen, heerlijk!

Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten