dinsdag 17 januari 2012

Snelle appelflapjes...

Heb je dat ook wel eens? Dat je visite krijgt of iemand op de koffie en dat je tot de ontdekking komt dat je geen koekje in huis hebt? Bij mij gebeurt dat nog wel eens en ik heb niet altijd zin of tijd om nog even naar de winkel te gaan. Ik los het altijd op met 'snelle appelflapjes uit de oven'! Daarvoor heb je bladerdeeg (ligt standaard in de vriezer), appels (liggen standaard op de fruitschaal), suiker en kaneel nodig (dat heeft toch iedereen in huis?).

Veel mensen zullen ze wel kennen, maar voor degenen die het niet precies weten, hier het 'recept':

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Schil de appel(s) en snijdt ze in vieren, verwijder het klokhuis.


Haal het benodigde aantal bladerdeeglapjes uit de vriezer en laat ze wat ontdooien.
Rasp de appel en breng op smaak met suiker en kaneel.



Leg de bladerdeeglapjes op bakpapier, schep er een hoeveelheid appelmengsel op.
Vouw de vierkantjes diagonaal dicht, zodat er een driehoek ontstaat.

Duw vervolgens met behulp van een vork de randen goed aan (minder kans op openspringen).
Besmeer de bovenkant met wat water (of ei) en bestrooi met suiker.


Zet de flapjes in de oven en bak ze in 15-25 minuten gaar (ligt aan de oven).



Simpel, snel en lekker!

Nog spijs, krenten, rozijnen in de kast? Meng het met het appelmengsel voor een leuke variatie.
De flapjes zijn hartig ook heel lekker, bijvoorbeeld met gehakt of kip... Ideaal om restjes op te maken.
Succes!

1 opmerking:

  1. Ik denk dat ik ook maar eens onverwachts binnen kom rollen! Dan krijg je nog eens wat!!
    Doei ma.

    BeantwoordenVerwijderen