dinsdag 24 januari 2012

Koekjes met icing

De geboortecupcakes zitten inmiddels allemaal in de vriezer en nog kan ik niet genoeg krijgen van het bakken en decoreren. De laatste had ik vrijdag gemaakt en nu, een aantal daagjes later, moet er toch echt weer iets gebakken worden.

Het zijn deze keer gedecoreerde koekjes geworden. Elke keer als ik in mijn meest favoriete bakboek ('Cake chic' van Peggy Porschen) blader, dan krijg ik zin om ze te maken.


Het recept is heel eenvoudig en doordat je het deeg minimaal 1 uur lang in de koelkast legt, voordat je het gaat uitrollen en gebruiken, zorg je ervoor dat de koekjes in de oven niet uitlopen, maar netjes hun vorm behouden. Dat is wel zo fijn als je ze wilt decoreren!

Het recept:

Ingrediënten:
200 gr suiker (of 150 gr suiker en 50 gr vanillesuiker)
200 gr boter
400 gr bloem (niet zelfrijzend)
1 ei
evt snufje zout

Werkwijze:
De boter zacht laten worden (eventueel even in de magnetron zetten maar beter is gewoon een paar uurtjes uit de koelkast). De boter met de suiker mixen, ongeveer 5 tot 7 minuten. Het ei toevoegen en weer mixen. Daarna de bloem toevoegen. Rustig beginnen met mixen en daarna mag de snelheid wat omhoog. Even de randen afschrapen en terug mixen en dan vormt er zich een bolletje. Het deeg uit de kom halen en inpakken in folie. Minstens een uur in de koelkast laten rusten. Het deeg uitrollen tot ongeveer 4 a 6 mm en uitsteken maar!

Koekjes van ongeveer dezelfde grootte doe je bij elkaar in de oven. zo'n 8 tot 10 minuutjes bakken in de oven op 180° C, totdat de randjes lichtbruin kleuren! De koekjes uit de oven halen, even laten afkoelen op het bakblik en daarna op een rooster.

Bij mij zagen ze er zo uit:


Als je goed kijkt, zie je dat de koekjes in twee 'thema's' te verdelen zijn, namelijk geboorte (wieg, hobbelpaard, beer en romper) en huwelijk (bruidstaart, trouwjurk, hartjes en trouwklokken). Ik had al heel lang daar uitstekers van liggen, speciaal geschikt voor koekjes.


Vervolgens heb ik Royal Icing gemaakt, oftewel glazuur. Je maakt eerst vrij dikke glazuur en daarmee spuit je een lijntje aan de buitenrand van de koekjes. Dat lijntje moet uitharden en daarna maak je dunnere glazuur, waarmee je het koekje opvult. Eigenlijk spuit je daarna nog een keer een lijntje en eventuele decoraties op het uitgeharde glazuur, maar daar had ik geen puf meer voor, dus ze zijn wat kaal....


Voor de eerste keer niet slecht, vind ik zelf. Maar ik mis wel die extra lijnen erop. Die geven wat meer 'diepte' aan het geheel en maken het af. Op onderstaand plaatje (even van internet geplukt) zie je wat ik bedoel.


Dat ziet er toch nog een stuk beter uit, vind je niet? Dat gaan we de volgende keer ook proberen, want dat is toch veel mooier. Nu was ik zo moe, dat ik dacht: laat maar zitten, zonder 'randje' smaken ze net zo lekker...

Het koekje zelf is lekker bros en niet te zoet en icing maakt het af!

Zelf had ik icing gemaakt met behulp van de mix van Funcakes (te bestellen op internet):


Natuurlijk kun je ook gewoon zelf icing maken.
Dit is een recept daarvan (er zijn vele verschillende op internet te vinden):

Ingrediënten:
500 gram suikerbakkerspoeder (of gezeefde poedersuiker)
10 gram eiwit poeder  (of 1 losgeklopt eiwit) 
60 ml water (geen water toevoegen als je een vers eiwit gebruikt!)

Mespuntje citroenzuur

Bereiding:
Doe alle ingrediënten bij elkaar in een kom en mix ongeveer 5-7 minuten, tot je pieken kunt trekken en een mooie gladde icing hebt verkregen. Verdun of verstevig de Icing door suikerbakkers poeder/poedersuiker toe te voegen of water. (zie onderstaand schema):

Slappe Icing (voor het 'opvullen' van koekjes): de pieken zakken terug in de massa.
Medium Icing (voor de randen): de pieken krullen om bij de punten.
stevige Icing (voor bloemen o.i.d.): de pieken blijven rechtop staan.


Het is heel belangrijk dat de goede dikte bereikt wordt, anders lopen de randen uit of is het lastig om de icing over het koekje te verspreiden.

Doe voor de randen de icing in een spuitzak en spuit een lijntje op het koekje. Voor het opvullen tussen de lijntjes, schep je met een theelepeltje een schepje op het koekje en verdeel je met behulp van een satéprikker of tandenstoker het glazuur over het koekje. Voor de decoratierandjes op het koekje (zie foto van internet) gebruik je weer een spuitzak (of snoepzak van bijvoorbeeld 'Kruidvat').

Zo, dit was een heel verhaal, veel succes ermee! (Hier is de voorraad koekjes al aardig geslonken...)

1 opmerking:

  1. Ondanks dat je ze niet zo hebt gedecoreerd als je zou willen zien ze er al erg leuk uit. De kleur maakt een saai koekje al snel leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen