vrijdag 2 december 2011

Appel - kaneel cupcakes + recept

Als het buiten regent en koud is, en binnen heerlijk warm bij de kachel, dan heb ik altijd weer zin om aan de slag te gaan. Deze keer zijn het appel - kaneel cupcakes geworden. Ik had het recept een paar weken geleden op internet gevonden en het lag klaar om uitgeprobeerd te worden.

Vanmorgen ben ik om kwart voor 9 aan de slag gegaan. Om tien uur moest ik weg en ik dacht: dat red ik makkelijk! Maar dat was nog behoorlijk rennen. De appeltjes moesten geschild worden, de oven voor verwarmd en de cupcake papiertjes had ik ook nog niet uitgekozen.

Maar tis gelukt! Met nog warme cupcakes ben ik vanmorgen weggegaan. Deze keer heb ik er 24 gebakken, want die 8 van de vorige keer waren wel heel snel op!

Zo zien ze er uit:



RECEPT
Ingrediƫnten voor 12 cupcakes

125 gram boter op kamertemperatuur
125 gram kristalsuiker
125 gram zelfrijzend bakmeel
2 eetlepels melk
2 ( grote) eieren op kamertemperatuur
1 appel in blokjes (ik heb 'm geraspt, knijp dan wel het vocht eruit!)
2 theelepels kaneel

Doe de boter in een kom en voeg de suiker toe. Voeg de suiker niet in 1 keer toe aan de boter, maar doe het beetje bij beetje. Mix de boter en de suiker goed door elkaar, totdat er een lichte en luchtige massa ontstaat.

Voeg nu 1 voor 1 de eieren toe. Mix het beslag goed door met de mixer op middelhoge snelheid als je een ei hebt toegevoegd.
Voeg het zelfrijzende bakmeel beetje bij beetje toe aan de boter en suiker. Mix telkens de massa met de mixer op middelhoge snelheid als je een hoeveelheid meel hebt toegevoegd.

Als laatste voeg je de melk toe en mix je nog eens 1 tot 2 minuten alles goed door elkaar met de mixer tot een luchtig en glad beslag.

Meng in een andere kom de appel met de kaneel en spatel dit door het beslag.

Vul de papieren bakvormpjes tot 2/3 vol en bak de cupcakes 20-25 minuten in de oven op 170 graden. Open de ovendeur tussentijds niet, anders zakken de cupcakes misschien in.

Na 20 minuten open je de ovendeur en prik je met een houten prikker in een cupcake om te controleren of de cupcakes gaar zijn. Wanneer er geen nat beslag aan de houten prikker blijft kleven kunnen de cupcakes uit de oven gehaald worden. Kleeft er nog wel nat beslag aan de houten prikker, dan laat je de cupcakes nog 5 minuten in de oven bakken. Controleer na 5 minuten weer of de cupcakes gaar zijn en haal ze uit de oven als dat zo is.

Eenmaal uit de oven laat je de cupcakes goed afkoelen op een koel rooster. Zijn je cupcakes toch iets boller geworden dan gewenst, leg dan meteen nadat je de cupcakes uit de oven hebt gehaald een snijplank op de cupcakes. Na ongeveer 1 minuut haal je de plank er weer van af, je cupcakes zijn nu mooi plat.

Bakse!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten